سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سخن آشنا
 
قالب وبلاگ

تحقیق دربارہ ؛ تصوف وعرفان
نویسندہ؛  سید عارف حسین کاظمی
 دانشکده الهیات دانشگاہ فردوسی مشھد

تصوف نزد صدرالمتألهین و شیخ بهایی ,حافظ و سعدی ،تصوف صفوی وعلوی?
تصوف نزد اساتید و شاگردان ملاصدرا این است که احساس منفی یا هالة ابهامی که امروز در فرهنگ ما نسبت به واژه تصوف در مقایسه با عرفان وجود دارد، عمدتاً معلول جریان خاص فرهنگی و سیاسی ای است که از زمان حکومت صفویه و به رسمیت شناخته شدن تشیع به عنوان مذهب رسمی ایرانیان، به وجود آمده است  ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 89/10/30 ] [ 6:13 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

تحقیق دربارہ ؛ تصوف وعرفان
نویسندہ؛  سید عارف حسین کاظمی
 دانشکه الهیات دانشگاہ فردوسی مشھد

شناخت عرفان امام (ره)
 خمینی روح خدا که سلام خداوند بر او باد، قبل از آنکه بخواهد مردی سیاستمدار باشد (که در این عرصه نیز کراماتی شگرف دارد) مردی عارف بود که با عرفان خود، سیاست را نیز به پیش می‌برد. در این مجال، تلاش داریم این مسأله را بررسی کنیم.
ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 89/10/30 ] [ 6:8 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

نویسندہ؛  سید عارف حسین کاظمی
 دانشکه الهیات دانشگاہ فردوسی مشھد

اگر تشیع عبارت است از قبول ولایت، آیا مترادف با تصوف نیست؟
صوفیه همانند شیعیان معتقد به ولایت و وجود ولی در عالم اند و می گویند هرگز عالم از این کاملان خالی نیست و به برکت ایشان بلایا از خلق عالم مندفع می گردد; و این مسئله باعث شده که پنداشته شود تصوف و تشیّع مترادف یا عین هم اند; حتی سید حیدر آملی گفته است که شیعه ای که صوفی نباشد شیعه نیست و صوفی ای که شیعه نباشد صوفی نیست.

ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 89/10/30 ] [ 6:3 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

بسمہ تعالی
استاد ؛فاطمہ فرضعلی
تحقیق دربارہ ؛ تصوف وعرفان
نویسندہ؛  سید عارف حسین کاظمی
 دانشکه الهیات دانشگاہ فردوسی مشھد
رشتہ علوم قرآن وحدیث
سال 1390- 1389 نیمسال اول

تصوف و عرفان چه رابطه ای با هم دارند و چرا بسیاری از بزرگان شیعه را صوفی نمی شمارند؟
عرفان در فرهنگ اسلامی به معنای شناختن و در لغت نامه ها به معنای علم و دانش آمده است; لکن از جهت مفهوم، میان علم و معرفت فرق است، از جمله این که معرفت، علم پس از جهل است و به همین جهت به خداوند، عالم می گویند; نه عارف زیرا علم خداوند ازلی است و مسبوق به جهل نیست.
ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 89/10/30 ] [ 5:59 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

 
موضوع : شهود عرفانی
زیر نظر: استاد فرضعلی
گردآورنده : آمنه صالحی شکور
پاییز89
دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد
فهرست
                                                    صفحه
 
چکیده............................................1
مقدمه.....................................................................1
شهود در لغت وقبض وبسط.....................................................3
انواع
شهود......................................................................3
انواع شاهد در قلب
عارف.....................................................4
معنای شهودعرفانی.........................................4
کشف وشهود در خواب
وبیداری.............................................................................4
نیازمندی کشف وشهودعرفانی به میزان صدق...............5
شهودازنظرملاصدرا.....................................9
منابع :............................................11
 
کلیدواژه ها: شهود، قبض ، بسط، قلب، ملاصدرا
 
چکیده
به طور خلاصه می‌توان گفت مشاهده در اصطلاح عرفان و تصوف دیدار حق است به چشم
دل و قلب پس از گذراندن مقامات و درک کیفیات احوال.
بر اساس اصطلاح عرفانی،شهود می تواند طریقی برای کسب معرفت باشد واگر معرفتی
از این طریق برای عارف حاصل شد،این معرفت یقینی است، زیرا هیچ گونه واسطه ای
در کسب این آگاهی دخالت نداشته عارف مستقیما مشهود را رویت می کند.
شهودی که برهانی نشود عرفان است و نه فلسفه، اما اگر معرفت شهودی در قالب
برهان منطق تبیین شود برآیند آن حکمت متعالی خواهد بود.
ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 89/9/17 ] [ 11:6 عصر ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

 

         گردآورندگان:

         بشری عبدخدایی

         نرجس حسین زاده بحرین

*منابع معرفتی:
توجه به عناوین اشخاص و کتابهایی که صدرالمتألهین به آنها استناد نموده بیانگر وسعت و گستردگی منابع مورد استفاده او می‌باشد. امّا مراجعه او به این منابع یکسان نبوده به برخی از آنها مراجعه مکرر داشته و بر بعضی شرح و حاشیه نوشته و بعضی را به آن مقدار که به کار او می‌آمده مورد توجه قرار داده است. تاثیر این منابع نیز در افکار و اندیشه های او در یک حدّ و به یک اندازه نبوده است;   ادامه مطلب...

[ شنبه 89/9/13 ] [ 11:46 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
فیض اقدس و مقدس
نگارنده : الهام جلالیان
زمستان 87
ادامه مطلب...
[ پنج شنبه 88/2/3 ] [ 8:0 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

حقیقت  خوفادامه مطلب...

[ پنج شنبه 88/2/3 ] [ 7:59 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

عنوان:ادب و آداب حضرت ربوبیت
گردآورنده:بتول تلگردیادامه مطلب...

[ پنج شنبه 88/2/3 ] [ 7:57 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]

توکل، خوف، رجاء
ژیلا عبدالعلیلان
ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 88/2/3 ] [ 7:49 صبح ] [ فاطمه فرضعلی ] [ نظرات () ]
          مطالب قدیمی‌تر >>

.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به منظور تبادل نظر و ارائه سرفصل ها و منابع فرعی تحقیقات در زمینه های مرتبط به تدریس اینجانب و ارائه مقالات و تحقیقات دانشجویان گرامی تهیه شده است . دانشجویان محترم می توانند نظرات و ارشیابی مقالات و پژوهش های خود را در این سامانه مشاهده بفرمایند .
f="http://far30book.ir">فارسی بوک
امکانات وب


بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 52
کل بازدیدها: 255022